دولت باید بهره‌وری را در شورای عالی اداری مورد توجه قرار دهد

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در آیین رونمایی از گزارش «فرایند ایران ۱۴۰۲»، اظهار کرد: بهره‌وری یک مفهوم چندبعدی است و اگر بخواهیم در مسیر ارتقای بهره‌وری حرکت کنیم، باید به نوع دستگاه‌ها و بهره‌وری آن‌ها در حوزه‌های مختلف توجه شود و قلمروی موضوعی‌شان تعریف شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان ملی بهره‌وری ایران، معاون رئیس‌جمهور مطرح کرد: در مقاله‌ای با پنج مفهوم برای بهره‌وری مواجه شدم. این پنج مفهوم کمک شایانی به انتخاب قلمرو موضوعی که به آن اشاره شده، می‌کند. رابطه اول بیانگر این است که افزایش درون‌داد به‌مراتب کمتر از افزایش خروجی صورت می‌گیرد. یعنی عملاً دنبال خروجی هستیم در حالی که ورودی را کمتر از خروجی افزایش می‌دهیم. اصطلاحاً به این رابطه «رشد مدیریت شده» می‌گویند. در رابطه دوم، خروجی بیشتر از درون‌داد است. این رابطه «کار دقیق» نامگذاری شده است.

رفیع‌زاده ادامه داد: سومین رابطه خروجی بیشتر با کاهش درون‌داد است. یعنی سیستمی طراحی کنیم که در عین کاهش درون‌داد، خروجی بیشتری به ما بدهد. این رابطه «کار ایده‌آل» معرفی شده است. حالت چهارم نیز برون‌داد ثابت با ورودی کمتر است. یعنی ما دنبال افزایش خروجی نیستیم، ولی می‌خواهیم ورودی کاهش یابد. در رابطه پنجم، خروجی کاهش پیدا می‌کند و ورودی بیشتر کاهش می‌یابد. یعنی دنبال افزایش برون‌داد نیستیم و در عین حال، می‌خواهیم ورودی را بیشتر از خروجی کاهش دهیم. این رابطه را «کاهش مدیریت شده» می‌گویند.

وی عنوان کرد: با مفهومی مواجه هستیم که پیچیدگی زیادی دارد. این پیچیدگی زمانی بیشتر می‌شود که هم با دستگاهی‌هایی که در حوزه خدمات عمومی کار دارند و هم با شرکت‌های دولتی و خصوصی کار داریم. شاید در برخی از شرکت‌های خصوصی تعدادی از این رابطه‌ها برای ارزیابی برون‌داد و درون‌داد قابل محاسبه باشد. لذا در حوزه دستگاه‌های دولتی و خصوصی ناچاریم به یکی از این قلمروهای موضوعی رجوع کنیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی افزود: نکته دوم اینکه با چند مفهوم روبه‌رو هستیم که به تناسب فلسفه وجودی باید به آن‌ها توجه کنیم. آیا می‌توانیم در یک دستگاه حاکمیتی صرفاً به اثربخشی توجه کنیم یا اینکه باید به سایر مفاهیم نیز توجه شود؟ آیا در یک سازمان یا شرکتی که سودآوری بالایی داریم بهره‌وری نیز ارتقاء یافته است؟ اینکه به تناسب این مفاهیم سازوکار مشخصی را تعریف کنیم نیازمند ایجاد بستر و زیرساخت است. نکته سوم اینکه نیازمند ارزیابان حرفه‌ای هستیم. عرض کردم بهره‌وری موضوع چندوجهی است. زمانی می‌توانیم در خصوص بهره‌وری و بهبود آن و تحقق برنامه هفتم صحبت کنیم که سنجش را دقیق انجام دهیم.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه نمی‌توانیم براساس ارزیابی‌های نادقیق برنامه‌های درستی را تدوین کنیم، اظهار کرد: نکته چهارم اینکه خروجی ناشی از این نوع ارزیابی‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد. خروجی‌هایی که در قالب گزارش، کتاب و کتابچه منتشر می‌شود زمانی ارزش دارد که مبنای تحقق برنامه‌های آتی قرار گیرد. دولت در شورای عالی اداری باید موضوع بهره‌وری را مورد توجه قرار دهد. بررسی ارزیابی‌های صورت گرفته به وسیله سازمان ملی بهره‌‎وری در دولت کمک می‌کند تا سریع‌تر تکلیف دستگاه‌ها در انجام وظایف و مأموریت‌ها مشخص شود.

وی گفت: باید از روسا و مدیران سازمان‌ها بخواهیم که راهکار ارتقای بهره‌وری بدهند و همان راهکارها را اجرایی کنیم. باید توجه داشته باشیم که در صورت عدم توجه به ارزیابی‌ها انگار داریم دور خودمان می‌چرخیم.

بهره‌وری، هزینه‌های اداری را کاهش می‌دهد

وزیر سابق ارتباطات نیز گفت: تاکنون در حوزه بهره‌‌وری رشد خوبی داشته‌ایم که‌ امیدواریم بهتر هم شود، چراکه بهره‌وری هزینه‌های اداری را کاهش می‌دهد.

آذری جهرمی با بیان اینکه یکی از راهکارهای رشد اقتصادی، توسعه بهره‌وری است، افزود: رشد اقتصادی یکی از محورهای اصلی توسعه است و هر دولت برای رسیدن به توسعه و پیشرفت کشور باید بهره‌وری را در دستورکار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: شرایطی که ما در آن به‌واسطه تحریم و کمبود منابع قرار داریم، ایجاب می‌کند که ما از این فرصت استفاده کنیم و عملکردها و نحوه کارایی و اقتصاد خروجی را اصلاح کنیم .

وزیر سابق ارتباطات تأکید کرد: وی ادامه داد: یکی از موارد مهم در گزارش سیمای بهره‌وری 1402، شاخص سهولت کسب‌وکار است. در دنیا روی این شاخص رقابت وجود دارد. در دولت سیزدهم تلاش‌های قابل‌توجهی در این حوزه وجود داشت، اما همچنان وضعیت خوبی نداریم. مهم‌ترین مسئله در بهبود محیط کسب‌وکار اصلاح زمان پاسخ سیستم‌های مختلف به درخواست‌هاست.

به گفته وی، جایگاه مدیریت فرآیند در همین حوزه است. در برخی دستگاه‌های دولتی ما تغییر را از اصول خود خارج کردیم و چون بحث تحول است، می‌خواهند صرفا یک کاری انجام داده باشند.

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه تاکنون در حوزه بهره‌وری اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، اما همچنان جای پیشرفت وجود دارد، تصریح کرد:  نباید فراموش کرد منفعت برخی از افراد و دستگاه‌ها در این است که زمان را طولانی‌تر کنند. گزارشی که دوستان استخراج کردند، حاکی از این است که چهل درصد از مدیران ما اصلا علاقه‌ای به بهبود فرآیند ندارند.

وی با بیان اینکه چرخش سرمایه در اقتصاد موضوع مهمی است، گفت: بسیاری از مدیران  به‌دنبال تغییر و اصلاح نیستند و این موضوع اصلا خوب نیست.

آذری جهرمی توضیح داد: اگر بخواهیم مقاومت را بهم بزنیم و به شعارها برسیم، کلید آن در خدمت‌رسانی و ایجاد رضایت برای مردم است. بخشی از سرمایه نظام،  بهبود فضای کسب‌وکار است. هر کدام ما در جایگاه خود باید رضایت عمومی مردم را بالا ببریم.

وی خاطرنشان کرد: تدوین و انتشار این نوع گزارش‌ها مبنای اعتقادی هم دارد و این کار برای ایجاد رضایت اجتماعی بیشتر و کارآمدی بیشتر نظام اسلامی است. امیدواریم که این کار به مسیر بعدی برود و قوی‌تر و محکم‌تر به عرصه‌های جدید ورود کند.

فرآیندکاوی پلی است به سمت رونق و پیشرفت کشور

همچنین مدیرعامل شرکت بهین‌سازان فرایند امین، گفت: گزارش فرآیند ایران ۱۴۰۲ حاصل یک تلاش گسترده با مشارکت بیش از ۸۰۰ نفر از ۳۸۰ سازمان دولتی و خصوصی ایرانی است. در این پیمایش ملی سعی شده است، تصویری جامع از آخرین وضعیت مدیریت فرآیندها در سازمان‌های ایرانی ارائه شود.

مهرداد کرمانی خاطرنشان کرد: این گزارش در پنج محور، تعهد و علاقه‌مندی سازمانی، تحول سازمانی و بهبود فرایندها، سرمایه‌گذاری، ابزارهای مدیریت فرایند و فرایندکاوی تدوین شده است.

وی با تأکید بر فرایندگرایی، اظهار کرد: فرایندکاوی علاوه بر اینکه دید واضخ و شفاف نسبت به هر فعالیتی که در سازمان انجام می‌شود، ایجاد می‌کند، برای حرکت به سمت افزایش کارایی و بهره‌وری ایجاد آمادگی می‌کند.

وی با بیان اینکه تعداد بازدیدکنندگان از پرسشنامه‌های این گزارش سه‌هزار و ۱۲۱ مورد و میانگین زمان پاسخ‌ها یک ساعت و ۲۳ دقیقه بوده است، تصریح کرد: فرآیندکاوی از سوی سازمان ملی بهره‌وری ایران پلی است به سمت رونق و پیشرفت کشور.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد: بیش از ۵۰ درصد سازمان‌ها در حال تحلیل و بهبود فرایندهای کسب‌وکار خود هستند و در حال حاضر فقط ۱۶ درصد از سازمان‌ها هیچ عملیاتی در حوزه مدیریت فرایندهای کسب‌وکار انجام نمی‌دهند. عدم تخصیص منابع، پرتکرارترین چالش حرکت به سمت مدیریت فرآیند است.

کرمانی  تأکید کرد: صرفه‌جویی در هزینه و افزایش کارایی و بهبود رضایت مشتری دو محرک اصلی حرکت به سمت بهبود فرایندهای کسب‌وکار است.

به گفته کرمانی، سال گذشته که این کار را آغاز کردیم 730 نفر در آن مشارکت داشتند. این عدد امسال به 810 نفر افزایش پیدا کرده است. سال گذشته حدود 30 درصد از حوزه دولتی شرکت کردند، اما امسال حدود 40 درصد مشارکت وجود داشت.

وی بیان کرد: ۲۹ درصد از سازمان‌ها  در هزینه و کارها صرفه‌جویی می‌کنند. تقریبا ۵۵ درصد سازمان‌ها درگیر یک تا ده فرآیند هستند و ماجرا در واقعیت رها شده است و ۷۹ درصد سازمان‌ها بیش از ۲۵ درصد فرآیندها را پایش می‌کنند.

علاقه‌مندان و پژوهشگران برای دریافت این گزارش می‌توانند از اینجا مطالعه کنند.

نظر دهید