نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری ماهنامه «بهره‌وری ملی» برگزار شد

نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری ماهنامه «بهره‌وری ملی» با حضور رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران و اعضای این شورا به‌منظور سیاست‌گذاری و بررسی رویکردهای جدید محتوایی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان ملی بهره‌وری ایران، در این جلسه دکتر محمدصالح اولیاء، با تأکید بر نگاه اکوسیستمی سازمان، اظهار کرد: در اکوسیستم، بازیگران به‌دنبال ایجاد ارزش برای مخاطبان هستند؛ ما باید بتوانیم از روش‌های مختلفی از جمله ماهنامه برای بازیگران اکوسیستم بهره‌وری، خلق ارزش کنیم.

وی افزود: قدرت سازمان ملی بهره‌وری در تولید اطلاعات، راهبری پروژه‌های بهره‌وری و شبکه‌سازی است.

 اولیاء همچنین به نقش معاونت‌های سازمان در ایجاد ارزش برای مخاطبان اشاره کرد و گفت: هر یک از معاونت‌ها، مانند معاونت‌های راهبری تولیدی ـ زیربنایی و راهبری عمومی ـ اجتماعی، مسئول تعامل با بازیگران دولتی هستند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با اشاره به ضرورت اصلاحات در محتوا و تکنیک‌های ماهنامه، بیان کرد: ابزار تعامل با مخاطبان باید متحول شود. به همین دلیل، در حال ایجاد یک پلتفرم هستیم که تمام خدمات سازمان در آن ارائه شود

در این جلسه، وحید اقدسی، سردبیر ماهنامه، ضمن ارائه گزارشی از روند انتشار نشریه در ادوار مختلف، به تشریح رویکردها و ویژگی‌های هر دوره انتشار ماهنامه پرداخت و گفت: در حال حاضر، دو مسئله تنگنای زمانی و عدم وجود تیم تحریریه ثابت، باعث شده است تا در مقاطعی کیفیت محتوایی ماهنامه تنزل پیدا کند.

در ادامه عباس حاج‌فتحعلی‌ها، رئیس اسبق سازمان ملی بهره‌وری بر لزوم تعیین ماهیت اصلی ماهنامه تأکید کرد و گفت: باید مشخص شود که ماهنامه خبری، علمی یا ترویجی است تا مخاطبان آن، اعم از عام یا خاص، شناسایی شوند.

وی افزود: تعیین هدف اصلی انتشار ماهنامه ضروری است و هر آنچه خارج از این هدف باشد، باید کنار گذاشته شود.

حمیدرضا نایبی، نیز بر انتخاب مخاطب به‌عنوان یکی از عناصر کلیدی سیاست‌گذاری نشریه تأکید کرد و گفت: رویکرد ماهنامه باید بازتاب واقعیت‌های بهره‌وری در ایران باشد و صداقت و واقعیت‌گرایی در آن رعایت شود.

اسماعیل حبیبی، مشاور رئیس سازمان ملی بهره‌وری هم به اهمیت ظاهر و گرافیک ماهنامه اشاره کرد و گفت: از صفحه‌بندی تا نوع کاغذ باید پیام‌آور بهره‌وری باشد.

 وی همچنین پیشنهاد کرد: می‌توان از تجربه‌های موفق سازمان‌های بهره‌وری آسیایی مانند APO در حوزه نشریات استفاده کرد.

در همین حال، بهروز محمودی، معاون راهبری بهره‌وری تولیدی و زیربنایی سازمان، بر تعامل و هم‌افزایی با روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی برای ارتقای ماهنامه تأکید کرد و گفت: مخاطبان خاص این نشریه شامل مدیران ارشد، صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های دولتی است.

قیومی، مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: اثربخشی یک رسانه به میزان پاسخگویی به نیازهای مخاطب بستگی دارد. ایجاد ارزش‌افزوده برای مخاطب، کلید جذب آن‌هاست.

 وی پیشنهاد داد: سازمان می‌تواند با تولید محتوا در قالب‌های مختلف مانند مالتی‌مدیا، انیمیشن و کاریکاتور، بهره‌وری را به شیوه‌ای جذاب‌تر برای مخاطبان عام خود معرفی کند.

جواد دلیری، معاون خبر خبرگزاری ایرنا هم بر لزوم گفتمان‌سازی در فضای رسانه‌ای تأکید کرد و گفت: مخاطبان سازمان و ماهنامه درهم تنیده‌اند. بنابراین باید ابتدا مخاطبان شناسایی شوند و محتوا بر اساس نیاز آن‌ها تولید شود. همه ابزارهای تولید محتوا باید به سمت شکل‌گیری گفتمان بهره‌وری حرکت کنند.

فاطمه پهلوانی، رئیس سابق سازمان ملی بهره‌وری ایران نیز گفت: سازمان باید مشخص کند چه پیامی را، با چه مأموریتی و با چه ابزاری به مخاطب منتقل می‌کند.

وی با بیان اینکه «ماهنامه «بهره‌وری ملی» را ابزاری در سبد اطلاع‌رسانی سازمان ملی بهره‌وری می‌دانم» تأکید کرد: ارزش‌افزوده سازمان در حوزه‌های ارزیابی و پایش شرکت‌های دولتی و تولید داده‌های بهره‌وری باید در نشریه آن، منعکس داده شود.

پهلوانی با اشاره به ضعف آشنایی برخی مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی با مفهوم بهره‌وری، گفت: تولید محتوای بهره‌وری در قالب نشریه می‌تواند به ارتقای بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی کمک کند.

 پهلوانی همچنین پیشنهاد کرد: سازمان می‌تواند از سایر دستگاه‌ها، به‌ویژه صداوسیما برای تولید محتوا برای مخاطبان عام کمک بگیرد.

محمد ابراهیمی، مشاور رئیس سازمان ملی بهره‌وری نیز بر نقش ماهنامه در مستندسازی و تولید محتوای تخصصی تأکید کرد و گفت: ماهنامه «بهره‌وری ملی» یکی از ابزارهای ترویجی سازمان است و باید محتوا و کیفیت آن تقویت شود.

ابراهیمی با بیان اینکه باید با تولیدمحتوای باکیفیت ارزش‌افزوده ایجاد کنیم، بیان کرد: بدنه دولت و اعضای شبکه ملی بهره‌وری از مخاطبان اصلی این ماهنامه هستند.

لازم به ذکر است، از اسفند 98 تا کنون 56 شماره از ماهنامه «بهره‌وری ملی» منتشر شده است.

نظر دهید