نخستین همایش شورای هماهنگی روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی کشور برگزار شد

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت «وفاق ملی» را به‌عنوان یک باور و نه شعار نمایندگی می‌کند، تصریح کرد: مسئولیت روابط‌عمومی‌ها با توجه به رویکرد وفاق ملی بسیار سنگین‌تر است و مردم همین وفاق را از دستگاه‌ها مطالبه می‌کنند.

دکتر عارف با اشاره به مشکلات بودجه‌ای و امکاناتی روابط‌عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی ادامه داد: بی‌توجهی به روابط‌عمومی در دستگاه‌ها مشاهده می‌شود، اما نباید در همایش‌های این چنینی تنها از محدودیت‌ها و امکانات سخن گفت، چراکه آمده‌ایم که هنر خود را در امکانات کم و ایجاد فضای تعاملی بین مردم و دولت نشان دهیم.

وی با تأکید بر اینکه روابط‌عمومی‌ها زبان گویای دولت باشند، گفت: مشکلات روابط‌عمومی‌ها با همکاری سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی حل می‌شود، اما از مسئولان روابط‌عمومی در این همایش انتظار دارم که اقدامات خوب دولت را به گوش مسئولان برساند تا با مردم در میان بگذارند.

معاون اول رئیس‌جمهور توسعه گفتمان مشترک و فراگیر، تقویت همبستگی و اعتماد ملی، افزایش اعتماد عمومی و مشارکت مردم و افزایش سرمایه اجتماعی نظام و دولت و همچنین جذب ۵۰ درصدی از مردم که در انتخابات اخیر مشارکت نداشتند را از دیگر وظایف روابط عمومی‌ها در دولت چهاردهم عنوان کرد.

عارف با بیان اینکه روابط‌عمومی‌ها پل میان مردم، حاکمیت و دولت هستند، ادامه داد: باور داریم ثبات این پل به رفت‌وآمد و ارتباطات دوجانبه است و اگر نگاه یک سونگر داشته باشیم و نقش روابط‌‌عمومی‌ها را توجیه‌گر کارها بدانیم به موفقیت نمی‌رسیم.

وی با بیان اینکه باید تمام اقدامات به‌ویژه در حوزه روابط‌عمومی با نگاه به مردم باشد، گفت: در فرمایشات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی همواره دیده می‌شود که مردم همه کاره نظام بوده و مسئولان خدمتگزار هستند و باید این نگاه خدمت به مردم به سایر بخش‌ها به‌خصوص روابط‌عمومی‌ها سرایت کند و نباید منتی بر سر مردم برای انجام امور و یا گرفتن پست‌ها گذاشت.

روابط‌عمومی‌ها به افزایش سرمایه اجتماعی کمک کنند

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت گفت: با تمام چالش‌هایی که در شغل روابط‌عمومی وجود دارد، اما سعی کنید خبر خوب به مردم بدهید تا بتوانیم حال مردم را خوب کنیم.
مهاجرانی ادامه داد: مطمئن هستم که با هم‌افزایی خوبی که بین ارکان اطلاع‌رسانی دولت وجود دارد، شاهد افزایش سرمایه اجتماعی جامعه خواهیم بود. البته این مهم فقط به دست روابط‌عمومی‌ها میسر نیست، ولی روابط بازیگران قضیه مهم است. امروز طبیعتاً سرمایه اجتماعی از شام شب برای ما واجب‌تر است. دوستان خبر خوب را حتی به اندازه کوچک به اطلاع مردم برسانیم و در این مسیر حتماً از ظرفیت همه رسانه‌ها استفاده می‌کنیم.

باید امید و اعتماد بیافرینیم

رئیس‌ شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به اینکه در حال حاضر بزرگترین پروژه جمهوری اسلامی ایران و مأموریت روابط‌‌عمومی‌های دستگاه اجرایی ایجاد اعتماد و انسجام اجتماعی است، گفت: در‌ زمانه‌ای که جریانات خارج از کشور به‌دنبال تزریق یأس و‌ ناامیدی به مردم هستند و برخی دوستان رقیب نیز در این پازل طراحی‌شده بازی می‌کنند، ما باید اعتمادآفرینی و امیدآفرینی کنیم.

الیاس حضرتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مأموریت سنگینی بر‌عهده روابط‌عمومی است و باید با صداقت که در مشی رئیس‌جمهور پزشکیان هم وجود دارد را با استفاده از تمامی ابزارهای نوین و جدید اطلاع‌رسانی به تصویر بکشیم تا تمام موارد به اطلاع مردم برسد.

رسانه‌ها رقیب روابط‌عمومی‌ها نیستند بلکه شریک ما در اطلاع‌رسانی هستند

محمد گلزاری، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت اظهار کرد: سرفصل‌های آموزشی پس از ۱۷ سال تغییراتی کرده است و با کمک سازمان اداری و استخدامی، نهضت آموزش را باید شروع کنیم. نظام پاسخگویی، کارآمدی و همراهی با تحولات و عقب‌نیافتادن از تحولات نیاز جدی امروز روابط‌عمومی است.

وی بر ضرورت بهره‌برداری از ظرفیت هوش مصنوعی تاکید کرد و گفت: روابط عمومی‌ها باید با ابزارهای مختلف هوش مصنوعی آشنا شوند و از آنها استفاده کنند.

نظر دهید